Sešla jsem se s Mojo2G, spoluzakladatelem serveru, a Hermelínem, členem admin týmu, abych si s nimi popovídala o stalkerovském světě a jaké RPčko se v takovém světě hraje. Je ten svět opravdu tak nepřátelský a plný záporáků?
Jejich server je evropskou odnoží ruského serveru a díky tomu mají k dispozici jejich stalkerovský setting – mapu i modifikace. Na serveru je preferovaná angličtina především jako společný jazyk, ale hráči hrají i v cz/sk týmech, kde samozřejmě mohou mluvit svým jazykem. Zároveň pokud hráč nechce do frakce, nemusí mít whitelist, hrát může i bez něj.
Osobně si na vojáčky moc nehraju. Mohl bys mi přiblížit, v jaké situaci se ocitá nováček, když se rozhodne vydat do stalkerovského RPčka?
Mojo2G: „Zóna je místo, kde budeš hodně dostávat přes prd*l, když to tak řeknu. Všechno tě chce zabít. Když tam přijdeš jako samotář, seš tam defakto nelegálně, tak když tě potká armáda, tak s tebou budou tak nakládat. Zároveň armáda svou situaci vnímá tak, jako že jsou tam defakto za trest a ještě mají malé platy, takže to občas lidem dávají sežrat. Taky tam vzniká nějaká korupce.
Další skupinou jsou bandité a ty prostě zajímá jen to, co máš v kapsách. A buď to půjde po dobrým nebo po zlým. Pak tam máš Monolit, což jsou fanatici, pro který seš prostě vetřelec a oni tě musí zabít, aby očistili zónu. Zkrátka všechno tě v té hře chce zabít. Na to musí být hráči připravení a dost často jsem se setkal s tím, že když lidé umřeli, tak to nenesli dobře.“

Co když se takový nadšený hráč najednou setká s touto krutou realitou – přizpůsobí se a nebo častěji odejde?
Mojo2G: „Někteří zůstanou, protože mají rádi výzvy, chytne je to anebo jsou to fanoušci Stalkera. Ale hodně lidí, když se jim začne často dít takové negativní RP, tak oni si ho neužívají a moc si to berou osobně, jako kdyby v tom vidí útok na jejich osobu. Jenže ta Zóna taková prostě je. Já neříkám, že tam není vůbec pozitivní roleplay, ale takový ten první kontakt je nevyhnutelně s armádou nebo bandity. Pak, když už se dostaneš dál, tak už je to lepší. Třeba se dostaneš k Freedomu a ti jsou jiní – pohodáři, anarchisti, zkuřky, chtějí, aby ta Zóna byla přístupná všem, pašujou artefakty, zkoumají je a tak.“
A jak jsou ty skupiny početně obsazené? Je to vyrovnané nebo je na nějaké straně převaha?
Mojo2G: „U nás to je tak, že máme své stálice. V každé frakci je asi kolem 5 lidí. Poslední dobou to bylo slabší, protože byly prázdniny a naší hráči jsou povětšinou starší, jsou to boomeři, tak je to náročnější přes to léto. A teď je to uzavřený, protože čekáme na update. My jsme anglická verze ruského serveru…“
(Pozn. Do rozhovoru vstoupil Hermelín, člen admin týmu, se slovy: „Ahoj, jdu si poslechnout nejvyššího!“)
Nakousli jsme čekání na update, Pojďme pokračovat. Co se chystá?
Mojo2G: „Chystáme rozšíření mapy, což znamená, že přijde nová oblast Pripjať. S novou mapou uděláme celkovou změnu hlavně ekonomiky. Tu, co jsme měli, tak ona fungovala, ale byla dělaní na takových 50-60 lidí online. Jenže my měli tak půlku, kolem 20-30 lidí, tak už to bylo přepálený, takže to chceme zpomalit, aby ten endgame gear nebyl tak snadno dostupný. Takže jsem udělal nové úkoly, trochu komplikovanější, aby ti lidé byli nucení trochu víc chodit po mapě. A ty úkoly, to je taková věc, kterou nemusíš využívat, když jsou hráči online, ale je to udělaný pro ty chvíle, kdy nikdo není na serveru. Udělat si nějakej úkol a pak jít na výpravu, třeba se skupinou, hledat něco lepšího do laboratoří a tak.“
A cestou mohou potkat spoustu nepřátel a zažívat různé nebezpečné situace. Budou noví mutanti?
Mojo2G: „Ano, budou.“

Prozradíš, zda se bude jednat pouze o nový vizuál nebo budou mít i nějaké nové vlastnosti a animace?
Mojo2G: „Ještě přesně nevím, jak bude fungovat ten červ, ale budeme mít 3 nové. Jeden je zmutovanej jelen, takový siamský dvojče, druhá je zmutovaná koza, taky takový siamský dvojče, no a třetí jsou takoví červi, co mají v puse tisíc zubů – jako z nějakého takového hororu, jen nevím teď ten název. Nebudou tam asi nějaký spešl animace, ale bude to udělaný jakože vanilla animace, takže pravděpodobně něco na základu vlka a tak.“
Rozumím a co novinky ohledně anomálií?
Mojo2G: „Do teďka byly anomálie tak, že v různých anomáliích jsi mohla najít 3 artefakty, který tam byly nastavený, a taky byly rozdělený do 4 tearů, přičemž tear 4 byl nejdražší na výkup, na prodej, jak NPC tak frakcím. No a ty teď budou jen v těch nejvzácnějších lokacích a budeš na ně potřebovat ten nejlepší detektor. Ten nejzákladnější detektor ti najde ten tear 1 artefakty v některých oblastech. S lepším detektorem najdeš už ty lepší v lepších oblastech a tak dále.“
REÁLIE STALKEROVSKÉHO SVĚTA
Co jsou to anomálie?
V Zóně je mnoho nebezpečných oblastí, z nichž některé byly záměrně poškozeny v rámci experimentu C-Consciousness, a vznikají tam Anomálie – energetické jevy. Každá anomálie má na hráče jiné účinky. Téměř všechny jsou nebezpečné. V anomáliích se tvoří artefakty.


Lokátory anomálií a hledání artefaktů
Existuje 5 typů detektorů anomálií: Otlik, Gilka, Bear, Veles a Svarog, přičemž nejlepší z nich je na tomto serveru Svarog. Je to jediný detektor, který dokáže najít vzácný artefakt jménem Srdce Oasis, který má blahodárné účinky na nositele artefaktu. Tento artefakt se dá najít pouze s tímto detektorem a pouze ve specifické lokaci, kterou samozřejmě nikdo jen tak neprozradí.
Artefakty
Artefakty vznikají z anomálií, které jsou vystaveny určitým objektům a podmínkám. Příkladem může být krystal, kde se jedná o kombinaci kovových látek a ohnivé anomálie (hoření). Je známo, že emise jsou katalyzátorem při samotném vzniku artefaktu, ačkoli vědci v zóně stále nedokážou vysvětlit, jak k tomu dochází.


Jaké frakce v tomto světě existují?
Loner = základní hráč mimo frakci, nomád
Duty = nesnášejí artefakty, bývalí přeživší vojenské expedice
Freedom = pohodáři, anarchisté, badatelé zkoumající artefakty
Armáda = hlídají Zónu
Monolit = sekta, vraždí lidi, očišťuje Zónu
K čemu ve hře slouží artefakty? Je to pouhý zdroj financí nebo mají pro hráče nějaký další účel?
Mojo2G: „Artefakty mají různé vlastnosti – některé tě uzdravují, jiné ti škodí. Frakce je hledají, chtějí je vykoupit. Freedom je chtějí na nějaké výzkumy, ekologové to samý. Takže tobě, jako samotářovi, co přijde do Zóny a chce si vydělat, za to dají peníze. Je to prostě věc k obchodování.“
Vrátila jsem se k ekonomice serveru. Mojo2G mi mezi řečí řekl, že se ceny vykupovaných věcí výrazně sníží, mnohdy i pod polovinu původní ceny, a tak jsem se ho ptala, zda tohle naopak nepovede k tomu, že hráči pro větší zisk budou grindit (tzn. účelně získávat prodejní itemy pro častější prodej a tím pádem vyšší zisky).
Mojo2G: „To si nemyslím. Každý den se budou obnovovat úkoly a ty budou třeba na 20-30 minut. Z nich bude možné dosáhnout na výbavu jako na automatickou zbraň, vestu, helmu, popř. nějakou lepší masku. Ty úkoly může dělat každý nezávisle na sobě, takže mohou chodit spolu plnit ty úkoly a každý bude mít odměnu.“
Hermelín: „A my do toho můžeme zakomponovat další eventy, jakože tady jde velká skupina, tak jim tam můžeme připravit nějaký přepad třeba, nebo připravíme něco jiného a skupina se místo úkolu vydá řešit něco jiného.“
Mojo2G: „My máme takovou politiku, že i když třeba někdy použijeme ty admin tooly, taky my nezabíjíme ty hráče. Třeba je zraníme, Monolit začne mluvit z poza rohu do megafonu nějakou modlitbu, uděláme tu atmosféru a tak. Víš co.“

Hm a co když hráči umřou? Musí začínat s novou postavou?
Mojo2G: „Stane se, že Monolit zrovna provede útok na nějakou základnu, kde budou lidi a třeba opravdu jich tam 10 zemře. Ale Loneři si mohou zaplatit u traderů respawn. To bude tak, že u tradera bude mít flash disk a notebook a tam si to uloží a jak umře, tak se pak objeví tam s červenýma životama, krví a tak, a bude se muset vyléčit, než bude někam moct jít.“
To je už nastavené na serveru jako mechanika nebo se to jen RPí pomocí /me /do a pak se tam nějak doběhne?
Mojo2G: „To už tak je nastavený. Jakmile umřeš a klikneš na tlačítko respawn, tak tě to spawne tam, kde sis koupila ten respawn s nějakým předdefinovaným gearem tak, aby ses z toho místa mohla pak někam dostat dál.“
Hermelín: „Jinak my /do/me nehrajeme.“
To chápu, spíš jsem přemýšlela nad tím, zda je to mechanika nebo se to dělá jakože „na oko“. Nicméně mám tu ještě poznámku, že v novém updatu – čeká na hráče Balenciaga shop s novým oblečením? To byl vtip nebo fakt tam dáte takový obchod?
Mojo2G: „To tam ze srandy napsal Hermelín.“
Hermelín: „To byl vtip z naší strany, takovej inside joke.“
Mojo2G: „Ale jinak jo, přidáme tam nějaké retextury našich i vanilla věcí. Já se teď učím s animacema a chtěl bych zprovoznit pár nějakých zbraní s jinou animací přebíjení a tak. Jinak zbraně nový budou též, asi 8 nových se chystá teď.“

A ještě bych se ráda pozastavila nad změnami v LORE serveru. Jak moc se posuneme a co se změní?
Hermelín: „Posouváme se z roku 2011 do roku asi 2013 nebo 2014, tak nějak. Snažíme se na to téma vytvořit příběhové video, akorát není na to až tolik času. My tím posunem také odřízneme kus mapy, protože ta populace je na ní moc malá, takže tím LORE posunem i vysvětlíme, proč se to děje, proč jsou lidi tam, kde jsou a tak dále. Změní se i některé vztahy mezi frakcemi a tak. Taky chceme vybalancovat, že armáda a Duty byli spojenci a bylo těžké být proti nim, takže dojde k neshodám mezi nimi. Řešíme to s frakčními lídry a společně to předěláváme, aby až začne server to mohli znovu rozjet a nemuseli ještě nějak řešit starý vztahy a tak.“
Rozumím, že se toho dá i takto využít a rozdat karty trochu jinak. Co postavy, budou si muset hráči tvořit nové nebo se jen přizpůsobí nové situaci?
Hermelín: „Postavy jako takové neumírají a posouvají se dál. Akorát jih je odříznutý a začnou hrát více na severu.“
Na úplný závěr – máte nějaký vzkaz váhajícím hráčům?
Hermelín: „Jsme otevření, můžete hrát bez whitelistu, akorát kdybyste pak chtěli do frakce, tak už ho mít musíte, ale není vůbec složitý ho vyplnit. Přijďte si to zkusit. Myslím si, že tento server je jeden z mála RP serverů, kde člověk může něco dělat i když je někde sám, máme ty tasky, na každém rohu tě chce něco sežrat, zabít, je tu spoustu zajímavých věcí, ke kterým se člověk může dostat, mechaniky, které jinde nevidí. Taky když přijdou o nějaký gear, tak se nemusí bát, že ho těžko získají zpět. Přijďte si to zkusit a nebojte se první smrti, i veteráni tu umírají, není to nic neobvyklého.“
Mojo2G: „Jo, já umírám furt a to už to hraju takovejch roků. A stejně to milujem…“
Děkuji Mojo2G a Hermelínovi za poskytnutý rozhovor a pokud jste to dočetli až sem, tak i vám za vaši čtenářskou pozornost. Doufám, že se vám tento typ RPčka trochu více otevřel a snad i některé z vás potkají zajímavé příhody na RP serveru DarkWay: New Life EU hry DayZ Standalone.
Autorem náhledového obrázku je Fantasyczsk, pochází ze hry DayZ a je ze serveru DarkWay: New Life EU.